Tisztelt Kormánybiztos Úr!
Államtitkár Úr!
Tisztelt Konferencia!
Kedves Hölgyeim és Uraim!
Először is köszönöm szépen a megtisztelő lehetőséget, hogy Kormánybiztos Úr meghívott a mai konferencia megnyitására. Ezt ugyan tulajdoníthatnám annak is, hogy a bormarketing ügye az végső soron a Miniszterelnökséghez tartozik – bár teljes szabadsága van Kormánybiztos Úrnak, ezt nyugodtan megerősítheti – de nem ennek tudom be, hanem hogyha választani kell az alkoholfogyasztás esetén, hogy mi az, amit szívesen iszom, akkor ez olyan mértékben a pezsgő javára szóló választás minden esetben, hogy ennél nagyobb többséggel győzni még a parlamenti választásokon sem sikerült soha. Sőt! Még parlamenti mandátumokban sem értünk el olyan arányt, mint amilyen arányban én a pezsgő iránt elkötelezett vagyok. Ez viszont azt is bizonyítja, hogy abban a vitában, ami Coco Chanel és Balzac között folyik, valószínűleg nem Balzacnak, hanem Coco Chanelnek van igaza, hiszen Balzac azt mondta, hogy: „A nagy szerelmek champagne-nyal kezdődnek és gyógyteával végződnek.” Coco Chanel viszont azt mondta, hogy: „Két esetben iszom pezsgőt: ha szerelmes vagyok, és hogyha nem.” Én úgy gondolom, hogy a hölgyeknek van igazuk, általánosságban is és a konkrét esetben is. Ami viszont a borfogyasztás, ezen belül a legnemesebb termék, a pezsgő fogyasztását illeti, ott nyugodtan mondhatjuk, hogy van egy európai trend, és bár Magyarország talán teljes egészében nem illeszkedik bele pezsgőfogyasztás szempontjából az európai trendbe, de az európai trend az negatív. És azért negatív, amiért a borfogyasztás is komoly kihívásokkal néz szembe, miután a fiatal generáció nem tartja magától értetődőnek, hogy ha már alkoholt fogyaszt, akkor pontosan ugyanolyan alkoholt fogyasszon, mint amit szülei tesznek és nagyszüleik tesznek-tettek, és ebből következik az, hogy anélkül, hogy az alkoholfogyasztás mennyisége csökkenne, megjelennek a kevert italok, és megjelenik számtalan olyan kihívás, amelyekkel azoknak kell szembenézni, akik hosszú távon is szeretnének minőségi italokat eladni. Ennek ellenére úgy gondolom, hogy Magyarországon a borfogyasztáson belül a pezsgőfogyasztásnak van egy komoly reneszánsza. Divat lett pezsgőt fogyasztani. Ennek egészen durva módjai vannak. Például van, aki a pezsgőt jéggel issza, de ha túllépünk ezeken a külsőségeken, akkor azt mondhatjuk, hogy mindannyiunknak az az érdeke, hogy minél előbb minél többen szembesülhessenek azzal, hogy a mértékletes alkoholfogyasztáson belül a minőségi italoknak kell, hogy legyen tisztességes és komoly versenye, és Magyarországon az elmúlt években nagyon sokan, nagyon sokat tettek azért, hogy olyan pezsgők jelenjenek meg a piacon, amelyek versenyképesek akár francia champagne-okkal is. Nyilván a „csúcstámadást” tűzzük ki célként, ez nem azt jelenti, hogy rögtön el is jutunk a csúcsra, de ha belegondolunk abba, hogy amit először talán a Kreinbacher birtok elért ezen a területen, az mindenki számára jó példa volt, és ma már anélkül, hogy bárkit kihagynék, mégsem tudom nem kiemelni, hogy nemcsak Kormánybiztos Úrnak vannak természetesen nagyszerű pezsgői, de akár a Sauska pezsgők, akár a Demeter pezsgők, akár a Légli pezsgők, mind-mind olyan fogyasztási alternatívákat kínálnak, amelyek valóban a nemzetközi térben is megállják, megállhatják a helyüket. Mindez nem csupán minőségi, hanem mennyiségi kérdés is, a magyar borászat ezekkel a nehézségekkel szembesül, de az biztos, hogyha valaki összehasonlítja az egy vagy két évtizeddel ezelőtti helyzetet, akkor azt mondhatjuk, hogy nagyot léptünk előre a minőségi pezsgők előállításának a terén, és a másik oldalon pedig a fogyasztók részéről is sokkal több, erősebb szándék van arra, hogy a legnemesebb borfajtát, a pezsgőt fogyasszák. Éppen ezért köszönöm szépen azt a lehetőséget, hogy itt lehetek, és köszönöm azt, hogy az immáron ötödik alkalommal megtartott pezsgő szakmai konferenciát én nyithatom meg. Végül még egy gondolat: a magyar gasztronómia rendkívül erős, szintén nemzetközi összehasonlításban is versenyképes. A legnagyobb lehetőség az az, pezsgők és borok számára, hogyha a magyar gasztronómia egészen kiváló termékeihez tudjuk párosítani az italokat, és a pezsgő ebben is egy rendkívül fontos lehetőséget jelent. Szeretném megköszönni Kormánybiztos Úrnak azt a munkát, amit eddig a Nemzeti Bormarketing Stratégia elkészítésével elvégzett. Úgy gondolom, hogy a Bormarketing Ügynökség, Magyar Bormarketing Ügynökség is gyorsan megalakult, létrejött, és most már az az intézményi háttér is adott, és az a kormányzati támogatás is adott, ami lehetőséget ad arra, hogy azok a pincék, akik komoly terméket állítanak elő, partnerként számíthassanak a Magyar Bormarketing Ügynökségre, és a jó minőségű termékeket jó reklámmal – sajnos már a jó bornak is kell cégér – adhassák el, értékesíthessék itt, Magyarországon és szerte a világban.
Mindenkit tisztelettel köszöntök, és a konferenciát megnyitom!
Forrás: Miniszterelnökség